Leeuwarder Courant 1991

Eigenzinnig en aangenaam
Hilmar Schäfer, oorspronkelijk afkomstig uit Duitsland en exposant bij galerie Centaur te Elsloo vestigde zich in 1963 in Nederland en woont thans in Sappemeer.

Als schilder is hij autodidact. Na een periode waarin hij tijdelijk met schilderen stopte, begon hij in 1971 opnieuw. Zijn voorkeur gaat dan niet langer meer uit naar abstracties, maar naar onderwerpen als stillevens en landschappen.
Zijn nieuwste werken bestaan uit landschappen en dorpsgezichten, geïnspireerd op het geen hij tijdens reizen door Frankrijk zag.

Schäfer gaat allerminst topografisch nauwkeurig te werk. Integendeel, als hij het nodig acht, zijn details weggelaten en zijn de aaneengeschakelde huizen uit de fantasie ontsproten. Mensen ontbreken in zijn voorstellingen eveneens.
In de schilderijen en gemende technieken van Schäfer heerst een sfeer van rust die soms sterk doet denken aan de schilderijen van Edward Hopper.

Schäfer wordt geboeid door straten met sterk afwisselende bebouwing. Boerenhoeven, huizenblokken, lage gebouwtjes en smeedijzeren hekwerken staan broederlijk naast elkaar.

Schilderij van Hilmar Schäfer in Frankrijk van een verlaten straat
901 Ruelle - olieverf op masonite - beschikbaar
Schilderij 869 Ruelle van Hilmar Schäfer, in Frankrijk van een verlaten straat
869 Ruelle - olieverf op masonite - beschikbaar
Schilderij van Hilmar Schäfer 441 Sortie, van een verlaten straat in Frankrijk
441 Sortie - olieverf op masonite - beschikbaar

De straat zelf is meestal niet recht, maar met een sierlijke bocht weergegeven. Deuren en ramen in de gevels ontbreken in enkele gevallen, waardoor een onwerkelijk element aan het geheel wordt toegevoegd.

Her werkelijkheidsgehalte van de schilderijen wordt verder ondermijnd door perspectivische vertekeningen en vooral door de vaak onwaarschijnlijke afmetingen van de gebouwen.

Zo moet het statige herenhuis, dat te midden van met dennenbomen begroeide heuvels staat, wel erg hoog zijn. En ook de slingerwegen en bochten zijn overdreven kronkelig weergegeven, maar ook dat stoort allerminst. Het past allemaal prima binnen de enigszins naïve en sprookjesachtige manier van werken van Schäfer.

Er hangen in Elsloo ook enkele potloodtekeningen uit de jaren 1984 – 1985 die door hun enorm verfijnde techniek door laag voor laag te werken en de vlakken met thinner te bewerken waardoor een fluwelige structuur ontstond. Het zijn uiterst sfeervolle werkjes.

Schäfer geeft de voorkeur aan een typisch zuidelijk kleurenpalet met veel okerkleurige tinten en sterke licht- en schaduwcontrasten.

Kleurpotlood tekening 493 Wit huis met verwilderde tuin van Hilmar Schäfer uit 1986.
493 Wit huis met verwilderde tuin - kleurpotlood - 1986 - beschikbaar
Schilderij van Hilmar Schäfer 714 Gele huis, in kleurpotlood uit 1986
714 Gele Huis - kleurpotlood - 1986 - beschikbaar

De kleurvlakken zijn vaak tamelijk egaal uitgevoerd zonder dat de penseelstreek uitdrukkelijk naar voren komt. Alleen in de serie van ommuurde tuinen inde achterafstraatjes gaat hij wat losser te werk.
Vooral het gebruik van een vrij droog penseel en minder heldere kleuren maken dat deze werken enigszins apart van de rest staan. Desalniettemin zijn ze even aantrekkelijk en even eigenzinnig als de overige inzendingen.

Door Mariël Ellens

Share the joy